Weerwolven in Wakkerdam

Deze review komt eigenlijk twintig jaar te laat, maar voor diegenen die het nog niet weten: Weerwolven is leuk! Heel veel mensen hebben ondertussen het drama van Wakkerdam nagespeeld, iedere keer met een andere uitkomst. Het arme dorp, waar om een of andere reden steeds maar weer Weerwolven verschijnen om dorpsbewoners op te eten. Niet voor niets hebben de makers het ongelukkige Wakkerdam gekozen als de locatie voor het immens populaire Weerwolven spel.

Aan het weerwolven met de leukste T3Frans-groep ?❤️ #laatstelesdag #ikgazemissen #weerwolven

A photo posted by ESMEE ROMIJN (@esmeeromijn) on

Weerwolven Spel én toneelstuk

De reden dat het Weerwolven spel zo populair is, is dat het meer is dan alleen een spel. Je voert samen bijna een toneelstuk uit, waarbij je allemaal een rol speelt. De dorpsbewoners die elke nacht vrezen voor hun leven, de weerwolven die proberen weg te komen met hun moorden, de jager die iedere dorpsbewoner verdenkt, een klein meisje dat meer ziet dan goed voor haar is en de burgemeester die probeert de moed erin te houden. Niet voor niets is Weerwolven vaak eerste keuze op feestjes; je kunt het met heel veel mensen spelen.

Het spel eindigt als de jager de weerwolf (of weerwolven, ligt aan het aantal spelers) heeft ontmaskerd, of wanneer de weerwolven het hele dorp hebben verorberd. Dit betekent dat een spelletje heel snel afgelopen kan zijn, maar dat hoeft niet. Zijn er nadelen aan weerwolven? Ja, word je als eerste vermoord en je bent met veel mensen, dan word je automatisch toeschouwer. En het is soms moeilijk om je lippen op elkaar te houden, zelfs als je dood bent. Je kunt bijna raden op de foto van @tessadeprins wie er de vorige nacht is vermoord:)

Gezellige avond met de bende #weerwolven #berlijn #friends

A photo posted by Tessa De Prins (@tessadeprins) on

En het kost (bijna) niks

de Weerwolven van Wakkerdam kosten tien euro en daarvoor krijg je een klein doosje (wat fijn is, want overal mee naartoe nemen!) waar de kaarten en de spelregels in zitten. En meer heb je ook niet nodig, want het spelelement voeg je zelf toe. Een iemand neemt de rol aan van verteller, doet hij of zij dit goed, dan waan je je helemaal in de wereld van Wakkerdam!

reviewconclusie

Over de auteur

Hoi! Ik ben Nick, oprichter van spelletjes-avond.nl en fanatiek kaartspellenspeler. Ik geloof dat spelletjes spelen een geweldige manier is om (nieuwe) mensen snel te leren kennen en probeer dit met deze blog te stimuleren. Ik woon in Utrecht en ben daar al sinds mijn tiende kind aan huis bij de vele spellenwinkels, maar speel zelf het liefste met vrienden in een café of gewoon thuis. Mijn favoriete spel is al jaren Magic the Gathering.